Veiholmen på Smøla 2003

Veiholmen på Smøla

23/5 - Vi reiste rett fra jobb og kom fram til Veiholmen i 20-tida. Vi villcampet ved et naust der småbåtene gikk forbi ut og inn av havna. Veiholmen er et fiskevær der halvparten av husa står tomme, men det såg ut til at den "yngre garde" ville gjøre noe med det. Utenfor samvirkelaget sto 5 høygravide jenter og solgte vafler og kaffi. Inntekten skulle gå til lekeapparater på lekeplassen. Vi satte oss ned og støttet foretaket.

Vi var ute på et berg og fiska - det ble bare en lyr, men det var nok til to brødskiver med fisk og majones.

Dette var sesongstart med bobilen, og den ble sen på grunn av hyttkjøp på Sulesund og Astrid som har vært på Madeiratur med Klipra-trimmen.

• Veiholmen på Smøla

Skandianaviaturen 2003

Her deles det ut 10-års diplom for Geiranger halvmaraton.

13-14/6 - Første etappe gikk til Geiranger, for jeg skulle løpe Geiranger halvmaraton for tiende gang. Vi kom fredag kveld, tok inn på Geiranger camping og ble der til søndag formiddag.

15/6 - Kom til Sjusjøen i 18-tida etter å ha vært en tur innom Norefjell for å se oss om. Vi fant oss en idyllisk plass nede ved vannet.

Gikk en tur i området og såg på alle de fine hyttene. Fantasien hadde tydeligvis vært på topp med hensyn til navn. Det var f.eks. en som hette "Costa nok", og en annen som hette "Costa mer".

16/6 - Hovsæter i oslo. Barna ble hentet på skolen, stor stas da de fikk Øye på Simba. Benjamin hadde avslutning i Mæradalen. Wenche hadde lagert deilig salat + kylling. Astrid låg i "skuffa" og jeg låg i bilen.

Siviks camping i Lysekil.

17/6 - Vi dro fra Oslo samtidig med at Alexander gikk på skolen. Stoppet på Svinesund men fant ut at det var bare gris og røyk som var billig og det kunne vi klare oss uten. Dagens mål var Lysekil, en etappe på ca 25 mil.

Tok en lang rast underveis og var framme på Siviks camping i Lysekil i kveldinga. Var en tur innom sentrum, men her var det rolig - det var nok litt tidlig i sesongen ennå.

18/6 - Før vi dro videre hadde vi hadde vi en bergvandring - nydelige svaberg rundt campen - og en liten sykkeltur. Varberg var dagens mål og dit er det ca 19 mil. Vi fant oss en plass mellom en festning og et badehus, der det var akseptabelt å villcampe.

Midtsommersfeiring på Skønstaviks camping i Karlskrona.

19/6 - Dette var dagen for langtur, vi skulle til Karlskrona og dit var det ca 34 mil. Vi tok inn på Senoren camping.

20/6 - Dagen etter flyttet vi til Skønstaviks camping som låg et par mil unna, her var det lagt til rette for midtsommersfeiring med stang, underholdning og dans.

21/6 - Vi brøt opp i Karlskrona på lørdag og kjørte nedover langs kysten, sur vind og folketomme småbyer, men campingplassene var fulle. I Hallevik fant vi oss en plass ved friluftsbadet der vi kunne villcampe.

22/6 - Dagen etter tok vi inn på campingplassen - nå var det plass nok for svenskene var ferdig med midtsommerfeiringen og dro hjem. Hallevik er en liten ferieby med marina, små trehus og fine turstier. Vi sjekket ut i 12-tida og og tok oss en fottur langs strenden før vi dro videre.

23/6 - I Åhus ble det stopp. Det var en koselig liten by og vi villcampet på en parkeringsplass sammen med to andre bobiler. Vi kjøpte pizza som vi tok med til bilen, sur og kald vind her også. Vi hadde en 2-timers tur i byen og fant ut at vi ville finne oss en campingplass og slå oss til noen dager.

Tobisviks camping i Simrishavn

24-25-26/6 - Stedet vi fant var Tobisviks camping i Simrishavn. Her ble vi i 3 dager og avsluttet med allsang i byparken.

27/6 - På veg fra Simrishavn til Ystad kjørte vi langs kysten og her støtte vi på noe spennende som var ukjent for oss. Det var Ales stenar, det var svære steiner som var satt opp som et slags solur. Ingen vet når eller hvem som har gjort det.

I Abbekås tok vi inn på Bingsmarkens camping som ikke var det helt store, og vi dro vider neste dag.

28/6 - Vi hadde ikke reist mer enn et par mil før det ble helstopp - vi havnet på spelmannstreff. Smygehuk sveriges sydligste punkt, her var det livat - trekkspill fele og sang over alt. Var det to som startet å spille, kom det andre til etter hvert.

Før det hele startet var det spelemannstog gjennom hele leiren. Her var hundrevis av tilreisende som bodde enten i telt, campingvogn, bobil eller ganske enkelt sov i bilen.

Her var mange salgsboder og salg i stallen og på loven. Her var bjørkepyntet dansegulv og scene der man konkurrerer, men det var rundt om i leiren det ble spillt mest. Kl 20 begynnte dansen, det var fem spelemannslag som avløste hverandre utover kvelden.

• Ales stenar

• Lunch ved Ales stenar

• Spelemannsfestival på Smygehuk, Sveriges sydligste punkt

• Spelemannsfestival

Møens klint på Sjælland

29/6 - Det var oppbruddsstemning i Smygehuk og våre planer var Sibbham camping i Malmø, vi hadde gode erfaringer fra tidligere besøk. Det ble en skuffelse denne gang, det virket gammelt og slitt, og siden broen til København var like ved, dro vi like godt over.

På broen ble det litt "bruduljer" når vi skulle betale. Vakta mente vi skulle betale mer enn lengden på bilen tilsa på grunn av syklene. Vi tilbød oss å ta syklene inn i bilen, men det syntes han tydeligvis var for dumt, for han trakk på skuldrene og lot oss slippe med minstetakst. Vi overnattet på Sydstrands camping i Køge.

30/6 - Dagen etter dro vi til Præstø, noen mil lenger syd, der vi villcampet i havna. Gammel by som hadde 600-årsjubileum. Her handlet vi vinkvoten - 3 liter for kr 80.

1/7 - det ble nok en villcamping på en parkeringsplass i Stege, for vi skulle ta Møens klint nermere i øyensyn. Vi gikk ca. 2 km. langs kanten av klinten og fant en trapp som førte ned til stranden - 450 trinn. Det var spennende å gå på den smale stranden med den kvite klinten ruvende over oss. Vi plukket med oss noen flintsteiner som suvenirer.

• Astrid og Simba ved Møen klint på Sjælland.

• Flintjakt ved Møens klint.

Rasteplass ved Strømstad.

2/7 - Vi satte kursen for Nordsjælland, var innom en koselig sommerby - Gilleleje - men fant ingen sted å campe. Dro videre og tok inn på Dronningmølle strandcamping.

3/7 - I Helsingør var vi innom byen for å handle, men det striregnet slik at vi bestemte oss for å gi opp danmark. Det ble fergekaia og Helsingborg. Ufyselig vær også i Sverige, fortsatte nordover og overnattet på en bensinstasjon i Varberg.

4-5/7 - I Uddevalla tok vi inn på Vindøens camping der vi ble værende i to dager. På vegen fra Uddevalla til Oslo var vi innom Strømstad der vi fant oss en koselig rasteplass like utenfor sentrum.

6-7-8/7 - I Oslo ble vi værende i tre dager, her var det flyttesjau, fra Landingsveien til ny leilighet på Hovsæter. Gjesteparkeringa i landingsveien var praktisk parkering.

Astrid og Simba i Geiranger.

9/7 - På hjemvegen ble det overnatting på en parkeringsplass på Otta. Vi kjørte Ottadalen, Grotli og til Geiranger. Her ble det en lengre pause og det var et yrende liv på fjorden, hurtigruta og flere turistskip. Vi dro videre til Sulesund samme dag og kunne se de samme turistskipa passere hytta senere på kvelden.

Det var godt å komme hjem etter en lang ferietur, og dette var også avslutningen på bobilsesongen 2003, 29 overnattinger og 4000 km landeveg.