Spaniaturen 2014

Perry "speider" mot ny bobilsesong.

Fjorårets spaniatur ble en suksess. Det var aldri tvil om at det måtte bli et tilsvarende opplegg i år, og på omtrent samme dato satte vi kursen sørover.

3/3. Dombås

Etter mye sjekking og dobbeltsjekking kom vi omsider i vei ut på dagen, og endte ved hotllet på Dombås, der det ble "tryllet" fram og tilberedt julemiddarester.

4-5/3. Hovseter

Nå ble det to dager på Hovseter i Oslo der Bent Ivan var på Finnmarksvidda-tur og Wenche "humpet rundt" med rulator.

6/3. Falkenberg

Det ble en lang etappe som endte på stellplassen i marinaen i Falkenberg. Et veldig bra overnattingsalternativ som sikkert er helt topp i sommersesongen.

7/3. Grømitz

Vi valgte denne gang ferge Helsingborg - Helsingør i stedet for Malmø og broa, litt mindre kjøring. Vi tok også Rødby - Puttgarten samme dag og hadde planlagt å ta kveld i Heiligenhafen, men nermest på impuls, valgte vi å fortsette til Grømitz der vi også hadde vært tidligere.

8/3. Bruhl-Badorf ved Køln

Dette ble en spesiell dag, vi kjørte en etappe på 56 mil med mye venting pga. veiarbeid, og hadde plukket ut et bestemmelsessted på omtale, som viste seg å være et "dødt" underholdningssenter uten stellplass. Men noen vakter vi snakket med, lot oss overnattre på en parkeringsplass.

Vi visste at Espane skulle dra nedover med Concorden omtrent på samme tid, men de skulle dra fra Larvik til Danmark og følgelig ta ei helt annen rute gjennom Tyskland.

På ei strekning med mye veiarbeid, ble vi stående nesten still i to timer, langt foran oss såg vi en concord i fila til høgre for oss og fleipet med at det kunne være Espane - men hvor mange concorder er det på veiene i Tyskland ?

Fila vår beveget seg litt raskere enn den andre og til slutt sto vi ved siden av concorden og kunne vinke til Espe som ikke var mindre overasket.

Det viste seg at pga. dårlige værmeldinger, hadde fru Espe nektet å ta båten fra Larvik så de hadde tatt samme rute som oss, og hadde ventet å finne oss i Heiligenhafen, der vi også hadde planlagt å overnatte.

Dette var andre gangen vi hadde utrolige sammentreff med Espane på våre utenlandsturer - den første gangen var i Croatsia.

Bulgneville - bildet er tatt på returen da vi også overnattet på denne plassen.

9/3. Bulgneville i Frankrike

Dette valget som overnattingssted var et lykketreff. Liten by med en nydelig stellplass formet som ei bløtkake med plass til 9 biler. parkanlegg og lite vann med tursti rundt - hit kommer vi tilbake.

10/3. Palaves les Flots

Vi tok resten av Frankrike ned til Middelhavet i ett "jafs"- det ble 65 mil. Veldig trang stellplass i havna som var full av franske bobiler.

11-12/3. Platja d`Aro

Nå hadde vi passert grensa til Spania og kommet fram til en by som Klipratrimmen hadde besøkt. De hadde desverre bare vært på strandpromenaden, for dette var en virkelig interessant by med stellplass i et parkområde sentralt i byen. Vi fant ut at vi måtte ha en dag ekstra her.

På tur fra stellplassen ved Deltebre.

13/3. Deltebre ved Amposta

Ca 20 mil syd for barcelona kjørte vi ned på et elvedelta, 5-6 km etter en humpete grusveg til Deltebre. Her var det en gratis stellplass i forbindelse med en gård. Et yrende fugleliv, men så flatt at det var vanskelig å orientere seg. Vi gikk en tur langs kanalene, men passet på å ha utgangspunktet i sikte.

14-17/3. Camp El Raco ved Benidorm

Kom til El Raco fredag ettermiddag og fikk plass ved siden av Espane. lørdag tok vi sykkeltur til Albir, tok en pils på "se og hør gata" før vi dro videre til San Antonio for å tinge plass til neste uke.

Søndag ble det soledag, og om kvelden var vi en hel gjeng som gikk opp i camp-resturangen og spiste middag, etter middagen var det dansemusikk så det ble en svingom også.

Mandag spaserte vi inn til benidorm. Det var mye liv og røre på strandpromenaden, det vat St. Patrics dag og Irerne festet i grønne klær.

Det var balldag på den skandinaviske resturangen.

18/3-6/4. San Antonio i Altea

Så var vi tilbake på San Antonia der vi hadde tilbragt 15 dager året før, det ble omtrent samme stedet på campen også. Undis of Jens låg også der.

19/3. Vi var på tur til fyret, det var fridag i Spania så det var mye folk ute å gikk, det er nok ikke barte i norge folk går på tur, det som var spesiellt her var at det var store familier og utstrakt picnic-aktivitet. Vi hadde også med oss niste. På vei hjem satte vi oss på en uteresturang og betraktet folkelivet.

20/3. Det var balldag på den Skandinaviske resturangen og vi var sammen med Espane og Undis og Jens og spiste ball med, pølser, salta svinekjøtt og fårekjøtt, men uten kefir.

21/3. Her går det på norske tradisjoner i matveien - var på strandpromenaden og spiste tapas.

22/3. Var i sjømannskirka i Albir sammen med Undis, Jens, Espane og vi og spiste risengrynsgrøt. etterpå tok vi en tur i "se og hør-gata" og drakk "altervin".

På resturangen til Åge Folkestad i gamlebyen i Altea.

søndag 23/3. Den "faste gjengen" var på tur i Gamlebyen i Altea. Vi var helt opp til kirka og etterpå var vi nede på resturangen til Åge Folkestad og spiste lunch.

25/5. Det var marked i Altea, en god halvtime å gå, hadde med Perry men det var slitsomt med alle motorsyklene, så byturer blir det mindre av for hans vedkommende.

26/5. Jeg hadde lang joggetur til fyret, Astrid tok med Perry til "se og hør-gata" i Albir.

27/5. Det ble ny tur til gamlebyen der vi bare ruslet rundt i de trangegatene, tok bilder og sugde inn inntrykk, avsluttet med Pizza på strandpromenaden.

• Fra gamlebyen i Altea.

• Fra Gamlebyen i Altea.

Fra campingplassen i Fortuna.

3-4/3. Fortuna

Vi dro på en to-dagers tur til Fortuna, som er et sted oppe i fjellene med varme "helsebringende" kilder. Her er mange hoteller med kurbad og SPA. Turen fra Altea tok 2-3 timer.

Vi fant oss en campingplass med adgang til bad, og det tok ikke lang tid før Astrid hadde lagt seg "i bløt" i vannet som holder ca 38-40 grader.

På returen fra Fortuna dro vi inn til Torrevieja, og stoppet på supermarkedet der for å handle før vi dro hjem til Altea. Der traff vi Kirsten Myren, som var og handlet før de skulle dra hjem til Norge neste dag - litt av et sammentreff !

Siste dag i Altea - på strandpromenaden like ve campingplassen. Calpe i bakgtunnen.

6/4. Siste dag i Altea - som ble godt utnyttet. I strålende vær ble innkjøp av appelsiner og brunch på Tuttifrutti unnagjort, og resten av dagen brukt til soling på campingplassen.

7/4. Platja larga ved Tarragona

Tåka kom sigende og gjorde oppbruddet lettere. Etter å ha kjørt 42 mil var vi i Tarragona og fant oss en stellplass ved havet, men her var det også en jernbane som gjorde nattesøvnen urolig.

8/4. Port-la-Nouvelle i Sydfrankrike

Stoppet før grensa til Frankrike og handlet. Hadde avtalt med Undis og Jens at vi skulle overnatte på en stellplass i Port-la-Nouelle og ankom to timer etter dem. Spaserte en tur til sentrum i strålende sol.

Sauer, ulv og gjetere laget av skrapjern.

9/4. Lapalisse

Som året før kjørte vi om Millau, men denne gang kjørte vi over broa, aldri før har vi vært så høgt over "moder jord" i bil. Rett etter broa stoppet vi på en rasteplass der vi hadde utsikt over byen, men vi kjørte ikke ned.

På veien et stykke nord for Millau stoppet vi på en stor fin rasteplass. Her var det store plener med sauer, ulv og gjetere - alt laget av skrapjern.

Overnattet på den gratis stellplassen i Lapalisswe som vi ogsså låg på i fjor.

10/4. Bulgneville

Vi fant denne nydelige stellplassen på veien nedover, og den var ikke mindre attraktiv nå som plenene var blitt grønne. Det var praktfullt vær og vi gikk en tur rundt vannet før vi spiste middagen ute.

Lektertrafikk på Mosel sett fra broa ved Neef.

11/4. Zell i Moseldalen

Våren var kommet i Moseldalen og planen var nå å ta et par dager i denne praktfulle dalen. Vi tok inn på den dyre campingplassen i Zell for å få dusjet. I sentrum var det litt kaotisk pga. graving.

12/4. St. Aldegun i Moseldalen

Vi forflyttet oss bare 7 km til en stellplass i St. Aldegun som ligger helt nede ved elven. Her var det stille og rolig, men stor trafikk på elven som det var artig å se på. Som avveksling tok vi en sykkeltur opå ca 4 km til Neef.

13/4. Minden

Stor parkeringsplass full av bobiler. Fra parkeringsplassen gikk der gangbro over elva og rett til sentrum i en by som fristet til besøk en gang det er bedre vær.

14/4. Heiligenhafen

Det var siste dag i Tyskland og vi stoppet ved en kolonial for å handle ting som er billig i Tyskland. Da vi skulle betale for full handlekurv, viste det seg at de ikk tok VISA-kort. Slukøret gikk vi tilbake til bilen uten varer.

I Heiligenhafen var ikke mye "liv", dårlig vær og utenfor sesongen så det ble med "innekos".

15/4. Grebbestad

Hjemlengselen hadde fått taket, det ble langetappe på 61 mil over 3 land. I Grebbestad sto vi på torget sammen med 7 andre bobiler.

16-17/4 Hovseter i oslo

Det ble to dager i Oslo før vi dro hjem, og det smakte godt etter 6 uker hjemmefra.

Høstturen 2014

I Hamsedalen.

6/9. Ved veiskillet Stryn/Geiranger

Som så mange ganger før gikk første etappe til Geiranger, men denne gang ble det ikke overnatting her. I stedet tok vi en tur langs den nye fossevandringen som viste seg å være mest trapper, ok som trim men frister ikke til gjentagelse.

Målet for dagen var Hamsevika, men vi stoppet på rasteplassen der veien sørfra deler seg mot Stryn og mot Geiranger. Her var det så fint at vi valgte like godt å overnatte her.

7/9. Lom

I Hamsevika parkerte vi bilen, nå skulle vi ta en dagstur som hadde stått på programmet lenge men so været ofte hadde forhindret. I dag var det fint turvær og vi startet på fin sti som var merket Hamserunden.

Blåbærplukking i Hamsedalen.

Turen ble mye lengre enn Hamserunden, for vi presterte å overse skiltet der vi skulle krysse elva og gå tilbake på den andre sida - vi fortsatte innover dalen. Til slutt innså vi feilen og snudde, og på returen fant vi skiltet. Feiltagelsen var bare positiv for stien var fin, det var masse blåbær og vi forsøkte også å fiske, men uten resultat.

Hamserunden er en veldig fin dagstur i lett terreng og på fine stier, og så slipper man å gå fram og tilbake på samme stien.

Dagen ble avsluttet på parkeringsplassen i Lom sentrum.

8/9. Smukksjøseter i Rondane

Dagen startet med handletur på Lom før vi fortsatte til Otta der det ble pause før vi fortsatte opp til Høvringen. Vi kjørte inn til Smukksjøseter, der vi har vært tidligere og som er et glimrende utgangspunkt for dagsturer. Det ble en liten kveldstur som oppvarming til neste dag da vi hadde store planer. Vi var 5 bobiler som overnattet på parkeringsplassen.

9/9. Otta camping.

Før avgang ble det laget pannekakerøre som skulle stå klar til vi var tilbake. Vi startet turen mot nord og gikk rundt fjellet som ligger bak Smukksjøseter fjellstue. Vi hadde planer om å fortsette inn til Per Gynt hytta, men det ble i lengste laget så vi fortsatte rundturen tilbake til Smukksjøseter.

En av de fine tingene med Rondane er at man kan i stor grad kan velge ruter utenom de fast stiene.

Det ble en lang og fin dagstur, men man går og går uten at omgivelsene byr på dramatiske forandringer.

Dro ned fra fjellet i 18-tida og tok inn på Otta camping for å få tømme bilen, og for å få en skikkelig dusj.

Mot Troget øst for Leirvassbu.

10-11/9. Leirvassbu

Dagens mål var Leirvassbu i Jotunheimen, men først var det stopp på Lom for å proviantere for 3 dager.

Vi hadde vært på Leirvassbu med bobil en gang tidligere så vi visste at det her var fine muligheter for dagsturer med utgangspunkt i bobilen.

På hytta fikk vi opplyst at vi kunne benytte oss av alle tilbud på hytta selv om vi stod på parkeringsplassen med bobil, det var jo helt maks.

Resten av ankomstdagen slappet vi av og nøt omgivelsene som er helt praktfulle, med Presten og Kirka som står med kvite brearmer nedover fjellsidene.

Siterer fra dagboka til Astrid: " Leirvassbu kl 21.30 - fullmåne over Leirvatnet - hva mer kan man ønske ?! "

Første dagsturen gikk inn gjennom dalen mot øst langs Leirvatnet og videre mot Troget. På returen gikk vi på andre siden av Leirvatnet, en kjempefin dagstur uten vesentlig stigning.

Her går det på "stumpane"!

11/9. Andre dagsturen gikk langs ruta mot Olavsbu. Stien langs Langvatnet går delvis gjennom steinur, men er så godt tilrettelagt at det er en fornøyelse å gå her.

Der stien deler seg, en retning mot Gjendebu og en annen mot Olavsbu og Fondsbu, fant vi ut at det var på tide å snu. Det var mye folk i fjellet, ei skoleklasse var på vei mot fjellet Kirka, der vi hadde vært sist vi var her - uten å komme helt opp.

12/9. Sognefjellet

Det ble dusjing på hytta og havregrøt med rømme i bilen før vi satte kursen mot Sognefjellet - første 12 km på humpete grusvei.

På toppen av Sognefjellet fant vi oss en rasteplassmed overnattingsmuligheter og utsikt over Smørstabbren og Fanaråken, og til alt overmål dukket også fullmånen opp.

13/9. Sogndal

På veien til Sogndal stoppet vi på Turtagrø og deretter kjørte vi inn Fortundalen. På Gaupne stoppet vi for å handle og framme i Sogndal tok vi inn på Kjøsnes camping.

14/9. Skei

Det var søndag og kamp på Fosshaugane. Vi parkerte ved stadion og gikk inn til sentrum, der traff vi Sissel og Harald Paulsen og flere fra Ålesund. Vi satt ute og spiste pizza sammen i varmt og fint vær. Kjedelig kamp som endte 1 - 1.

Etter kampen kjørte vi til Skei der vi overnattet ved bensinstasjonen. Neste dag gikk det strake vegen hjem til hytta.

Bobilsesongen 2014 var slutt med 56 overnattinger og 10000 km.