Kystturen 2004

Grotle på Bremanger

27/6 - Opplegget for turen var å følge kysten sørover så langt ute som mulig, men å ta avgjørelser etter hvert og uten å være spesiellt forberedt. Vi hadde gjort en tislvarende tur noen år tidligere, men da med telt og nå ville vi prøve å få med mest mulig av det vi gikk glipp av første gang.

Bremanger var målet første dag, og vi valgte å komme så langt ut som mulig. Det ble Grotle og her var det nydelige sandstrender og havutsikt.

28/6 - Vi hadde nok vært litt ukritisk ti strømbruken og da vi skulle starte var  batteriet flatt. Vi var heldige og fikk strøm fra et badehus, men det var ting som tydet på at batteriet hadde sett sine beste dager, så nå satte vi kursen for Førde for å få kjøpt nytt batteri. Det ble rødvin på polet i samme slengen. Overnattingen ble foretatt på en parkeringsplass i sentrum.

29/6 - Vi hadde som målsetting å holde oss så langt ute som mulig, så nå satte vi kursen utover igjen. Vi tok ferge fra Leirvik til Krakhelle og fortsatte videre utover i Solund til Leknes, lenger ut var det ikke mulig å komme. Her fant vi oss en fin rasteplass med utsikt til Hestøya. Dette var et øysamfunn med en spesiell bergart kjent som konglomerat. Her var fine fiskemuligheter på berga, og fisk ble det.

30/6 - Fra Solund dro vi videre sørover og på Sævrøy ved Mongstad fant vi en fin rasteplass som egnet seg for overnatting. Her hadde vi fin utsikt til båttrafikken til og fra bergen. Vi satt ute i solnedgangen og spiste fisk som vi fisket på Leknes.

1/7 - Neste dag kjørte vi de 8 milene til Bergen, og tok inn på Bergen bobilcamp. Dette var en bobilcamp som ikke er Bergen verdig, men så er også nedlagt nå. Det positive var at det er gåavstand til sentrum. Vi ruslet litt rundt i sentrum men ble overasket av skikkelig tordenvær og søkte tilflukt på Peppes pizza.

2/7 - Vi hadde fått no av Bergen og dro videre.I Haugesund tok vi et par timers pause og ruslet rundt i havna som var full av uteresturanger, nesten som syden. Men vi var på jakt etter ny overnattingsplass, og den fant vi i Arsvågen ved Boknafjorden. På fergeleiet rastet vi og fisket og et Østeriksk par spanderte krabbe, de skulle til Ålesund.

Koselig plass ved kaia i Forsand med brua over Lysefjorden i bakgrunnen.

3-4/7 - Nå gikk turen til Forsand ved Lysefjorden, men på vegen hadde vi vært på Mosterøy og besøkt Ulstein kloster. Før vi fant denne koselig plassen ved Lysefjorden, hadde vi vært oppe ved parkeringsplassen til Preikestolen. Vi fant ut at været var så ustabilt at vi bestemte oss for å utsette turen dit til dagen etter.

Det ble fisking på kaia og resultatet var årets første makrell, På fjorden hoppet både laks og makrell. Astrid laget kyllinggryte som ble spist ved kaikanten.

Dagen etter var det Preikestolen som sto for tur. Turen tok ca 1,5 time og det var stor trafikk underveis. Stedet er absolutt verdt et besøk, og det var mange som forsøkte å gjøre det ekstra spennende ved å bevege seg så nær kanten som mulig.

Vi var også innom middelalderbyen Lada der kyrne gikk fritt og tydeligvis forsøkte å skremme Simba. På kvelden ble det EM-fotballfinale der Hellas vant over Portugal.

Preikestolen

På besøk hos Christel.

5/7 - Dagens mål var Egersund, men først dro vi til Stavanger for å besøke Christel som hadde flyttet inn i nytt hus med stor hage. Vi satt i hagen og spiste lunsj. Marit var i Ålsund og Katinka skulle på seinvakt.

Kl. 20 kom vi til Egersund, vi slo oss ned i sentrum ved utløpet av elva. Her ble det til slutt ca 10 bobiler. Vi tok en tur i byen for å se oss om, men det blåste og var så kaldt at vi kjøpte ost, frukt og kjeks og dro tilbake til bilen og fant fram rødvivnen som vi kjøpte i Førde.

6/7 - Svindland camping ved Flekkefjord, det blåste fremdeles men et stykke utenfor byen fant vi en noenlunde sjermet campingplass. På vegen hit rastet vi ved et gammelt kvernhus og fra rasteplassen førte en sti ned til et orginalt naust bygget av naturstein.

Sandnes camping ved Mandal

7/7 - Sandnes camping ved Mandal. Dette er en av de fineste og reneste campingplassene vi har vært på, mye fint treverk og lettvint med nødvendig tømming og fylling.

Nede ved elva foregikk det notfiske etter laks på faste dager og til fast tid og det var fin underholdning. Vi ble kjent med noen hyggelig folk fra Sandnes og Stavanger som hadde tradisjonelle treff her. De kom bortom for å smake på vår hjemmelagede ripsvin.

Vi dro til Søgne for å overraske Bent-ivan og barna som ferierte hos Ingunn, men det ble en kort visitt. Vi traff dem tilfeldig i havna, de var klar til båttur.

• Laksefiske med not på Sandnes Camping

Astrid og Simba i vikingleir på Gudvangen

8/7 - Vi fant ut at det var på tide å starte på hjemvei, og etter at vi hadde gått i land fra ferga Lauvvik-Oanes, fant vi en fin rasteplass der vi såg rett over lysefjorden til Forsand der vi låg for to dager siden. Det låg 4 andre bobiler på rasteplassen på Oanes.

9/7 - Vi dro fra Oanes med Odda som mål, dette viste seg å være en ren "tunelletappe". Før vi kom til Odda stoppet vi og tok Låtefossen nermere i øyensyn. I Odda låg vi på en parkeringsplass på kaia.

10/7 - Fra Odda dro vi til Gudvangen, der var det vikingleir. Vi låg på parkeringsplassen til leiren. Her var det grønne plener og to hester som gikk og beitet, barn og voksne gikk kledd som vikinger. Det var stor trafikk på fjorden med sightseeing-båter og vikingskip.

Underdal

11/7 - Dagens mål er Lærdal men vi hdde noen planer undeveis. Det første var Underdal, dette var en avstikker - ca 7 km - på vegen mellom Gudvangen og Flåm. Stedet er ei lita perle som ligger nede ved fjorden. Noen få kvite trehus med fine hager. Langs sjøkanten ei lang trebrygge med kafe og butikk. Vi kjøpte ekte smør og geitost.

Litt lenger oppe låg norges minste kirke. Her var det virkelig koselig men dialekten var ikke lett å forstå.

Neste stopp var Flåm, det var nydelig vær og vi bestemte oss for å "slå i hel" noen timer her. Vi tok med niste og dro ned på stranda. Vi måtte få med mest mulig sol før vi skulle gjennom norges lengste tunell på veg til Lærdal.

Norsk Tindeklubbs hytte ved Turtagrø.

12/7 - Dalsøren camping i Luster. På vegen stoppet vi i Sogndal og provianterte. Nå stod Sognefjellet for tur og det var meningen å få en fottur her.

På Turtagrø parkerte vi bilen, pakket sekken og dro innover fjellet syd for Fanaråken. Vi gikk langs ei elv og inn til Norsk Tindeklubbs hytte der vi tok en solid rast ved et vann. Turen tok ca 5 timer .

13/7 - Vi dro over sognefjellet og ble enda en gang imponert. Sognefjellet må være norges fineste fjellovergang for biltrafikk.

På grensa mellom Sognefjellet og bøverdalen fant vi oss en rasteplass for overnatting som vi kjente til fra tidligere. Her ser vi innover dalen mot Leirvassbu.

14/7 - På Lom stoppet vi og kjøpte kylling og rømmegrøt og i hamsevika ble det lunchpause med kylling og opphøgde poteter.

På Geiranger ble det overnatting på campingplassen og her var det fullt overalt både på land og på fjorden. Dronninga fyllte nesten hele fjorden sammen med hurtigruta og to andre turistskip.

Traff Kirsten og Karsten Myren, de var her også med båt.

Dagen etter dro vi hjem til hytta og såg dronninga passere der.

Høsttur i Midtnorge 2004

Trondhjem maraton

10/9 - Første  mål på høstturen var Trondhjem der jeg skulle løpe maraton. Startet fra jobb kl 15 fredag og slo oss ned på en rasteplass på Krifastvegen. Herpå Aspøya var det døgnåpent toalett, på broa varde mange fiskere og på rasteplassen var det to andre bobiler som skulle overnatte.

11/9 - På Surnadalsøra stoppet vi for å handle. Her var det mye frukt i hagene og i en hageport vardet et fullt akebrett med epler og en oppfordring til å forsyne seg av overfloden. Vi tok hver sitt gule eple som smakte fortreffelig.

I Trondhjem fant vi oss en plass nede i havna der det var akseptabelt å overnatte. Søndag løp jeg maraton mens Astrid tok seg en tur i Nidarosdomen.

12/9 - Etter at løp og premieutdeling var over kjørte vi gjennom gauldal der fi fant oss en rasteplass for overnatting.

Dagen etter brukte vi det meste av dagen til å se oss om i Rørås. Her var det kaldt så været innbød ikke til uteservering, men en koselig dag likevel.

13/9 - På Savallen hadde vi ikke vært før så her fant vi ut at vi måtte ha en overnatting. Her var skiarena, arena for skiskyting og slalombakker. Vi hadde oss en liten fjelltur der reinsmosen var mest framtredende.

14/9 - Nå gikk turen til Grimsdalen der vi slo oss ned på Gerimsdalen fjellcamp - kjempefin plass. Turistforeningens hytte låg rett oppe i lia.

15/9 - Da vi våknet var det begynnt å snø, så det ble huirtig oppbrudd uten frokost for å komme oss raskest mulig ned i lavlandet. På Dombås var vi i tvil om vi skulle dra hjem eller om vi skulle ta en tur til Høvringen. Det ble Høvringen der vi hadde oss en 4-timers fjelltur og litt tyttebærplukking.

Bobilsesongen 2004 var slutt, det ble 26 overnattinger og 3900 km landeveg.

• Rørås

• Savallen

---------------------  Beskrivelsen av bobilturene fortsetter under år 2005  -----------------