Valldalstur 2006

Villcamp i Valldal.

24/5.

Årets bobilsesong ble innledet Kristi himmelfartshelga i Valldal. Startet rett etter jobb og overnattet på kaia i Valldal.

25/5.

På kristi himmelfartsdag dro vi til Tafjord, selve bygda er ikke den helt store opplevelsen. På returen stoppet vi på campingplassen i Fjørå. Her har Laila og Rer Helge satt opp campingvogn med tilbehør. Vi avsluttet med tur tilJemtegård camping der har Inger-Anne campinglandsted.

PINSETUREN TIL SELJE

2/6.

I Pinsa dro vi til Selje for å se på den orginale hagen og kunstutstillingen til Amdam, som vi var blitt anbefalt. Men her var det stengt, åpningstid 11-15. Vi skulle gjøre et nytt forsøk dagen etter og dro en tur til Ervika i stedet.

3/6.

Det var uvær og ikke noe annet å gjøre enn å dra hjem.

Gotlandsturen 2006

Med Myhre-jengen på badestranda ved Fornebu

27/6.

Vi dro til Geiranger, der jeg var innom Union og såg en fotballkamp i VM, så bar det opp på fjellet og til Hamsevika der vi overnattet.

28/6.

Dette ble kjøredag for vi Hadde Drøbakk som mål, der Sven Erik og Inger hadde kjøpt seg hus. Både huset og stedet var topp.

29-30/6., 1/7.

Nå gikk turen til Hovseter i Oslo der vi ble værende i 3 dager. Det ble turer til Akershus festning, Aker brygge og på badestranda utenfor Fornebu.

Blåskjellsuppe og pils på strandpromenaden i Grebbestad.

2-3/7.

Nå gikk turen til Sverige og Grebbestad, der vi hadde to overnattinger på Grebbestad camping.

Grebbestad er en liten ferieidyll med rorbuer langs strandpromenaden som er innredet i maritim stil.

I rorbuene er det små butikker og spise- og drikkesteder. Vi spiste nydelig blåskjellsuppe.

Campen er også ren og fin med store lekeområder for store og små barn.

Ved sjøen er det badestrand og fine svaberg.

• Ved campingplassen i Grebbestad.

• Marinaen i Grebbestad.

På Visingsø, ei øy i Vetteren.

4-5/7.

Vi startet tidlig fra Grebbestad for vi hadde mye kjøring foran oss. Vi skulle til Grenna som ligger ca 4 mil nord for Jønkøping.

Vi tok inn på Grennastrandens familiecamp som var en veldig fin campingplass. Neste dag kom Inger og Sven Erik. Etter frokost møtte vi ei venninne av Inger m/fam.

Vi var en tur i sentrum der vi var innom et av kokeriene som lager polkagriser, og vi fi se hvordan produksjonen foregår.

På ettermiddagen tok vi båt ut til Visingsø, ei øy i Vetteren på 25x5 km. Her leide vi sykler og vogn til Simba, men hun nektet å sitte på så det ble løping ved siden av syklene. Det ble bading og øl og pizza før vi returnerte til fastlandet.

Grillkos under raukene på Fårø

6-7/7.

Fra Grenna kjørte vi til Oscarshamn, der vi tok ferga til Visby som er hovedstaden På Gotland. Her tok vi inn på Norstrand camping.

Visby er en fantastisk by som minner mest om en middelalderby med bymur borg. Vi syklet rundt og så oss om, Simba som ikke hadde kommet seg helt i form igjen etter den lange "joggeturen" på Visningø, måtte passe bilen. Første kvelden spiste vi middag ute.

8/7.

Vi dro rett fra Visby til Fårø. Fårø er ei lita øy nordøst for Gotland, adskilt fra Gotland av Fårøsundet.

På Fårø er det ingen tettsteder, men her er en spesiell natur som Ingmar Bergmann falt for da han var her for innspilling av en film. I 1967 bygde han seg hus og flyttet hit, etter det har Fårø blitt en turistmagnet.

Vi villcampet den første natten oppe ved Digerhovud, der det er noen merkelige formasjoner kalt rauker. Sjøen er mange steder så langgrunn at man kan vasse "langt til havs".

Vi rasket med oss nødvendig utstyr og grillet og koste oss i helt spesielle omgivelser.

I dette området likte vi oss godt og det passet utmerket til villcamping, vi ville tilbake, men først måtte vi se litt mer av Fårø.

• De steingale har ikke oppdaget havfruene !

• Havfruene

Gammelt fiskebruk på Fårø.

9-10/7.

Vi forflyttet oss nå til en campingplass på Suderstrand, herfra tok vi flere sykkelturer i området og studerte den egenartede naturen.

En av severdighetene her var noen steingarder der man hadde utnyttet steinforekomstene på stedet maksimalt. Det er vanskelig å lage steingarder av rund stein, men det har man klart her.

På hytta hjemme har jeg forsøkt å lage en modell av denne spesielle murteknikken.

11/7.

Etter to dager på campingplassen bar det tilbake til Digerhovud og villcamping før vi forlot Fårø for å ta Gotland nermere i øyensyn.

• Sykkeltur på Fårø - mye å studere.

• Sykkeltur på Fårø.

• Inger og Sven Erik tar farvell med Fårø.

Vi er tilbake på Gotland.

12/7.

Fra Fårø tok vi gratisferga over Fårøsundet som vel er den korteste fergeturen vi har tatt. Vi fant fram til campingplassen Ljungarn der det ble bare en overnatting.

13-14/7.

Vi forflyttet oss bare 5 km til en veldig fin campingplass - Burgsvik - på sørvestsiden av Gotland her ble vi boende i to dager.

Jeg og Sven Erik fant fram til et marmorbrudd i nærheten. Vi fikk lov til å ta med noen biter fra haug med "avkapp".

På campen var det fellestrim hver morgen, og bare noen minutters gange fra leiren var det fin badestrand med plener og kai med stupetårn.

• Fellestrim på campen.

• Sven Erik tester stupetårnet.

Siste kveld på Gotland.

15/7.

Gotlandsturen nermer seg slutten, vi har funnet oss en plass på kaia i Visby. Meningen var å ta ferga i kveld, men det var ikke plass.

Inger og Sven Erik skulle ha noen dager til på øya og dro videre nedover.

Vi har ikke sett så mye av det indre på øya, men vi liker oss best ved kysten og regner med at vi har fått med det beste, men Fårø "tok nok prisen".

Fine svaberg ved Siviks camping i Lysekil.

16/7.

Planen var å ta ei overnatting i Oscarshavn etter fergeturen, men det var fullt på campingplassen, så da tok vi like godt en kjøredag.

Etter 38 mil havnet vi i Stenungsund utenfor Gøtrborg, her fant vi oss en fin rasteplass kl 21.30 om kvelden.

17-18/7

Etter å ha kjørt så langt dagen før, begrenset vi nå kjøringen til 8 mil og var da i Lysekil. Her tok vi inn på Siviks camping. Her var det badestrand og fine svaberg.

Byen var også koselig med marina og stort torg. Det ble en ekstra overnatting her.

19/7.

Nå gikk turen mot Oslo og etter to timers stopp i Strømstad, havnet vi på Ullevoll der ÅFK skulle spille kamp mot Vålerenga, det ble tap men en artig kamp. Etter kampen kjørte vi til Eidsvoll der vi overnattet på en rasteplass.

Ved Storseterfossen

20/7.

På veien hjem traff vi fam. Myhre på Mageli camping i Gudbrandsdalen, og kjørte sammen med dem til Geiranger, der vi tok inn på Vinje camping.

Dagen etter ble det tur til Storfossen, der man kan gå under fossen og til Vesterås der det var kafeteria og et rikt dyreliv -  geiter, lamaer og ponnier som tydeligvis var vant til å ha folk rundt seg.

Etter en begivenhetsrik dag i Geiranger, ble det hjemtur. Vi hadde vært borte i nesten fire uker og det var godt å komme hjem og føle at man virkelig hadde fått mye ut av sommerferien.

Det som hadde gjort sterkest inntrykk var nok Fårø med sin særegne natur og med det totale fravær av ting som turister normalt har rundt seg som gater og tettsteder, folkeansamlinger og støy. Det var liksom ingen ting som hindret en i å få naturopplevelsene "under huden".

• På Vesteråssetra

• Under Storseterfossen

• Det var mye geiter på Vesterås i 2006.

Høsttur i Trollheimen 2006

Innerdalen

25/9.

Dro hjemmefra om morgenen og kjørte via Molde og Sunndalsøra til Innerdalen der vi overnattet  på en rasteplass.

26/9.

Fra parkeringsplassen i Innerdalen gikk vi til Renndalsetra og videre til Innerdalen turisthytte. Det var et nydelig sted som er mest kjent som klatresenter med Innerdalstårnet som "objekt".

Etter å ha nytt omgivelsene en stund, ruslet vi tilbake til bilen og kjørte tilbake til Sunndalsøra og opp Litledalen. Her var det smal grusvei som nok ikke var beregnet for bobil, og i et par bakker med vaskebrett var det bare så vidt vi kom opp.

Det var det klar luft og praktfulle høstfarger. Mellom Aursjøen og Eikesdalen fant vi oss en fin plass for overnatting.

27/9. Det ble en fottur før vi dro videre mor Eikesdalen, turen gikk langs ei delvis uttørka elv der vi kunn gå på svaberga "midt i elva".

Det ble en spennende nedkjøring til Eikesdalen, vi hadde kjørt her før med privatbil så vi var spent på hvordan det ville gå med bobil, men det var ingen problemer.

Det ble overnatting på Trollstigen camping før vi dro hjem over Trollstigen og Valldal.

Bobilsesongen 2006 var slutt, 32 overnattinger og 5000 km landeveg.

• Litledalen mellom Sunndalsøra og Eikesdalen

• Tåke over Eikesdalen

------------------------ Beretningen om bobiltutrnene fortsetter under år 2007 -----------------