SYDEN DEL 1

FORORD

Det var en regnværsdag i juli 2016 jeg startet med dette arbeidet å fortelle om mine fritidsaktiviteter på en hjemmeside. Det var dengang ikke meningen å ta med sydenturene, men arbeidet med å hente fram detaljer fra en skrantende hukommelse var så spennende at jeg nå, en regnværsdag i september 2018, gir meg i kast med denne oppgaven.

Utgangspunktet er Astrids samling med papirbilder, så oppgaven vil bli å digitalisere et utvalg av desse bildene og supplere med et kort resyme av turene basert på hukommelse som forhåpentlig vis vil bli aktivisert ved arbeidet med bildene.

GRAN CANARIA februar 1986

Deltakere Astrid og Kåre

Dette var vår første felles tur til syden, selv om Astrid hadde vært på Mallorca og jeg hadde vært flere ganget på Gran Canaria. Vi bodde på Playa Del Ingles og hadde flere turer langs stranda til Maspalomas. Vi leide bil og kjørte til Porto Mogan, på veien stoppet vi ved ei lita strand. I utkanten av stranda var der en haug med plast og skrot og ut av haugen stakk det ei arm, første innskytelse var at det var et lik, men så rørte arma på seg og en mannsskikkelse stod fram. Han kunne fortelle at han het Alfred Vibe, bodde i Sverige men kom fra en ranch i Kansas USA. Hvis vi var interessert i å vite mer om ham så kunne vi se i HJEMMET nr 45/85. Da vi kom hjem fikk vi tak i bladet og kunne lese den fantastiske historia om hans liv.

På stranda i Playa Del Ingles

Originalen Alfred Vibe

Klipp fra HJEMMET nr 45/85

TUNIS august 1986

Deltakere Asrid og Kåre

Vi bodde på hotell i gåavstand fra stranda i badebyen Sousse.

På gatekafe i Sousse

På stranda i Sousse

På marked

Sjeiken har fått skyss

GRAN CANARIA februar 1987

Deltakere Ingvild og Dagfinn Hestholm, Astrid og Kåre.

Vi bodde på et hotell på Playa Del Ingles som bestod av rekkehus forma som en hestesko rundt et praktfullt basengområde.

En dag leide vi bil og dro til Puerto Mogan og på veien stoppet vi i Puerto Rico og besøkte onkel Sigvald som bodde der sammen med en kammerat.

Bassengområdet på hotellet

Foran hotellrommet

I sanddynene mellom Playa Del Ingles og Maspalomas

Utsikt over strand i Playa Del Ingles

Dagens høydepunkt

KRETA august 1987

Deltakere Astrid og Kåre

Vi bodde i en liten by som hette St. Nicolaus og som lignet litt på Ålesund. En dag tok vi bussen opp til en fjell-landsby sum hette Kritsa og der såg det ikke ut til at livet hadde endret seg særlig siste hundre år.

St. Nicolaus

Fra havna i St. Nicolaus

Stranda ved St. Nicolaus

Fjell-landsbyen Kritsa

Full tank !

GAMBIA Februar 1988

Astrid og Josef

Deltakere Astrid og Kåre

Vi bodde på VING-senteret ved Bakau. Utenfor porten stod det alltid en jeng unggutter som skulle guide, men etter at vi fikk vår faste guide - Josef - fikk vi "fred", for vi var Josef sine. Josef av alltid med når vi var utenfor leiren unntatt sykkelturene som vi hadde til Banjul og Serekunda.

Josef hadde en onkel som hadde bil og en dag dro vi på brytekamp i Serekunda med bilen til onkelen. Det var tydeligvis Josefs oppgave å sørge for ekstraintekt for onkelen.

Vi dro på sykkelturer til Serekunda og hovedstaden Banjul og på overnattingstur med jeep til leiren Tendema som ligger inne i jungelen ved Gambiafloden. Leiren er drevet av en svenske som blant anned drev jakt på villsvin i området. Fra leiren dro vi på dagstur med kanoer på Gambiafloden.

En dag hadde vi en lang tur langs den uendelige stranda fra VING-senteret. Vi kom til et sted der vi kunne vasse ut til en sandbanke. Vi la fra oss det vi hadde med av håndduker nøkler etc. og vasset ut. Da vi kom tilbake var alt bort, bare noen feite fotavtrykk viste at vi hadde hatt besøk. vi hadde ikke sett et menneske da vi startet.

Bassengområdet på VIING-senteret

Ved bungalowen på VING-senteret

Stranda ved VING-senteret

På sykkeltur til Serekunda

I Serekunda - ingen hvite var å se.

Termitt-tue

Camp Tandeba

Ombordstigning for kanotur på Gambiafloden.

Dagens fangst på camp Tandeba.

Resultat av nattens jakt på camp Tandeba.

TYRKIA (Kusadasi) september 1988

Kusadasi

Deltakere Astrid og Kåre

Vi bodde i byen Kusadasi. Høydepunktet på turen var fellesturen med buss til Pamukkale som ligger i sørvestlige Tyrkia, ca. 50 km nordøst for byen Denizli, berømt for sin forekomst av kildekalk og varme kilder. Forekomsten ligger i nærheten av oldtidsbyen Hierapolis og står sammen med denne på UNESCOs Liste over verdens kultur- og naturarv. Vannet har vært benyttet som helsebot i tusener av år. Kildekalken demmer opp det kalkrike og ofte brusende vannet i bassenger, det ene over det andre. Temperaturen er omkring 35 °C.