Oslotur 2005

3/6. Otta

Startet hjemmefra i 13-tida, hadde en lang rast ved Trollveggen og på Dombås. Kjørte av ca en km før Otta sentrum og et stykke opp i fjellsida, her overnattet vi ved et vedlager.

4/6. Hovseter

Kom til Hovseter i 17-tida, underveis stoppet vi i Gjøvik, men det regnet slik at det ble et heller trist besøk, det var synd for her var det sangerstevne.

7/6.

Astrid feiret sin 61-årsdag og Norge feiret sin 100-årsdag. Det ble en storslått feiring. Først canape m/kvitvin på UD, siden konsert på Rådhusplassen og så middag på indisk restaurang.

8/6. Kvitfjell

På hjemturen stoppet vi i Lillehammer med kaffi og bløtkake på fortauskafe før vi fortsatte til kvitfjell. Her var det to hotell og mange nye hytter, men det var mye skog og lite turmuligheter. Det er nok først og fremst et vintersted.

Neste dag ble det satset på å komme hjem og det ble derfor få og korte rastepauser.

Ferieturen nordover

Alstahaug

28/6 - Steinvikholmen i Stjørdal. Første året med bobil var vi i Nordnorge, men vi var ikke spesiellt heldige med været og vi bestemte allerede da at det skulle ikke gå lenge før vi tok en ny tur.

Nå var tiden kommet og vi sørget for å komme ganske langt første dag, været fristet ikke til mye rasting. Vi kjørte om Molde og Oppdal og da vi passerte Stjørdal fant vi ut at det var nok. På den første "krusedullen" tok vi av og havnet på Steinvikholmen, ei festningt på en holme forbundet med land med ei bru. Her sto det 4 bobiler fra før.

29/6 - Det ble enda en lang dagsetappe. Vi stoppet ved Laksefoss, der en restaurang var bygget utover fossen. I Mosjøen stoppet vi og overvar paraden i landsturnstevnet - ingen tropp fra Ålesund. Vi fortsatte utover Vefsenfjorden der vi fant oss en rasteplass for overnatting, med utsikt til baksiden av De syv søstre.

På ferga til Herøy - Søstrene i bakgrunnen.

30/6 - Vi var innom Sandnessjøen og handlet og dro så til Alstahaug der vi spaserte litt rundt på prestegården, vi var nede på brygga og kjøpte deilig fiskesuppe.

Vi fant oss en koselig campingplass i nærheten der vi låg helt nede på svaberga med hurtigruta og annen båttrafikk rett forbi. I motsatt retning hadde vi framsida av De syv søstre.

1/7 - Mens vi venta på ferga på det nye fergestedet Søvik på Alstahaug, benyttet vi tiden til å fiske. Det ble så mye fisk at vi måtte bare slutte.

Vi tok ferga til Herøy, der gikk vegen over broer, holmer og skjær til Dønna. På vegen fant vi oss ei krittvit sandstrand der vi tok et par timer rast og kokte fisken.

Vi var innom et sted med gravhauger og en stor fallos i marmor !

Midnattsol på Dønna - Dønnamannen i bakgrunnen.

På Dønna kjørte vi opp på fjellet til ei lita rød fjellstue, der vi slo oss til for natta og nytte midnattsola som nektet å gå ned.

2/7 - Dette ble fergenes dag. Fire ferger med drømmevær og fantastisk natur. Vi passerte polarsirkelen kl 21.30 og slo oss ned på kaia til et fiskemottak på Forøy.

Vi hadde ikke hatt fergetider så det ble en del venting, men det gjorde ikke noe for vi var ved sjøen og sola oss og fisket.

Saltstraumen camping

3-4/7 - Vi kom fram til Saltstraumen ut på ettermiddagen, vi hadde en lang rast ved porten til Svartisen, her var det en nydelig rasteplass. Vi gikk ned til Brygga og såg på folket som tok båt inn til brearmen.

Vi tok inn på Saltstraumen camping, det var svært varmt og vi bestemte oss for å ta en dag ekstra der. Vi låg sammen med ei familie fra Sveits, de hadde en drøm og det var å besøke Lofoten.

Vi var en tur utover berga for å prøve fiskelykken, men vi kom til at vi hadde vært på mange bedre fiskeplasser på turen. Det var mange nasjoner på campen, men hovemassen var tyskere.

Rasteplass ved Storevik i Gildeskål

5/7 - Vi brøt opp fra Saltstraumen og reiste til Bodø. Vi lurte litt på om vi skulle ta ferga til Lofoten, men da værmeldingene antydet vind, slo vi det fra oss og begynte reisen mot Rognan og Sverige.

Vi rastet etter ca en times kjøring ved noen fine berg, fisket og solte oss et par timer. Det var ubehagelig varmt og vi bestemte oss for at vi måtte tilbake til kysten.

Ved Storevik i Gildeskål fant vi oss en rasteplass med fin utsikt mot havet, her ble det overnatting og midnattsol.

6/7 - Dagen etter flyttet vi oss bare noen km, til Mevik camping som låg ved ei kvit sandstrand.

Vi tok en biltur inn til kommunesenteret i Gildeskål som heter Inndyr, et trivelig lite tettsted med et bygdetun hvor dikterpresten Blix vokste opp.

Sandhornøy

7/7 - Av en eller annen ukjent grunn tok vi av fra RV17 og over ei bro litt sør for Saltstraumen, og dermed var vi på Sandhornøy. Det ble litt av en overaskelse, vi havnet på ei uendelig lang sandstrand (se bildet). Her var flotte svaberg og her var marina med Spar-butikk og bobilparkering.

Vi ble på øya til kl 20, men vi skulle til Sverige så det ble ikke mer denne gang. Men vi bestemte oss for at hit skulle vi tilbake ved en senere andledning. Vi kjørte et stykke opp i Saltdalen der vi overnattet på en parkeringsplass.

8/7 - Dagen etter dro vi ned til Rognan, det var tett tåke så vi var i tvil om hva vi skulle gjøre. Men tåka lettet, så vi tok inn på campingplassen.

9/7 - Dette var en dag på landevegen og gjennom svenske skoger, nermere bestemt Lappland. Vi startet på Rognan tidlig på formiddagen og kjørte opp Junkerdalen. På en rasteplass presterte Astrid å legge igjen fotoapparatet, etter to mil ble det oppdaget og da var det bare å snu. Men apparatet var borte vekk, noen la merke til at vi lette og de kunne fortelle at et tysk ektepar hadde tatt vare på apparatet og de sto lenger borte på plassen. Tyskeren kom ruslende med apparatet og lurte på om det var vårt. Litt flaks altså at vi har bilder fra denne turen.

Turen gjennom Lappland bød på flokker med reinsdyr, skogsvann, moseheier, trollskog og fine veier. Etter 41 mil var vi framme i Luleå der vi slo oss ned på en rasteplass uenfor byen.

Brandøen fritidspark utenfor Umeå.

10/7 - Vi var på jakt etter en campingplass, for nå var vi lei av å kjøre og ønsket å ta det rolig en dag. På den store campingplassen utenfor Luleå var det fullt - heldigvis, for hvis ikke hadde vi ikke funnet dette idylliske stedet. Det var Brandøens fritidsby.

Vi tenkte bare å parkere og så bruke dagen på stranden, men så spurte vi i restaurangen om de visste om det var noen sted vi kunne overnatte med bobil.

De ordnet med plass til oss nede ved sjøen og fikset også strøm - fantastisk service. Her hadde vi det som plommen i egget - bedre enn dette blir det aldri - for å sitere Håkan Nesser.

11/7 - Det var med tungt hjete vi forlot fritidsbyen, men vi skulle videre. Vi dro til Happaranda og var også innom den finske tvillingbyen som bare ligger på andre sida av elva. Det var ikke bare spræket som var forskjellig, alt virket mer fremmedartet på den finske siden.

Vi fant oss en campingplass et par km utenfor Happaranda.

12/7 - Neste stopp var Piteå, her tok vi inn på Pite havsbad en kjempestor campingplass med alt man kan tenke seg på en campingplass. Her var det mange nordlendinger og det er ikke rart for det er stor forskjell på klimaet bare på en dag med bil.

Sveriges lengste hengebro - vi ble med på åpningen.

13/7 - Vi fortsatte nedover kysten til Umeå og tok inn på First camp Umeå også dette en stor fin familiecamp. Var en tur innom byen for å se oss om før vi dro videre neste dag.

14/7 - Mellom Umeå og Sundsvall kom vi til ei stor hengebro, det var Høga kusten bro og her var det offisiell broåpning med musikk masse folk og alt som hører med, det hele foregikk under broen.

Her var laget plass for bobiler på et fint utsiktspunkt, med luksus toalett, kunstig foss lekeplass og hotell. Her ble det overnatting.

15/7 - Ni mil sør for broen ligger Flesians camping, like utenfor Sundsvall, en fin campingplass som ligger i terasser med fin utsikt for alle.

Det var dårlige værmeldinger så neste dag bestemte vi oss for å vende snuten hjemover.

16/7 - Østersund - vi låg på en parkeringsplass helt nede ved Storsjøen. Det var meningen å ta et par dager i denne fine byen, men været ville noe annet. Men på kvelden tok vi oss en tur på byen og spiste på Chinaresturang.

17/7 - Vi kom til Åre på ettermiddagen og ruslet litt rundt i sentrum - en fin liten alpeby fristet til senere besøk. Vi slo oss ned på parkeringsplassen til hotellet Holliday club, et fantastisk hotell med badeland og alle mulige fasiliteter.

Dagen etter kjørte vi opp til gondolbana og tok den opp til 1275 meter. Der fikk vi oss en fin fjelltur og var flere ganger i nærkontakt med rein.

Åre - tatt fra cabinen på taubana.

Vi satt å sola oss ei stund og bestemte oss så for å forlate Sverige.

18/7 - Turen gikk så over Storlien der vi stoppet og brukte resten av svenskepengene. Vi hadde planer om å finne fram til Hegra festning for å overnatte der, men da vi kom fram sto det med store bokstaver CAMPING VERBOTEN. Det var bare å snu og det ble Storvika i Stjørdal i stedet.

19/7 - Nå var hjemlengselen begynnt å melde seg, så vi satset på mye kjøring og neste overnattingssted ble Forsnes fergekai på Hitra. Defra bar det rake vegen til Ålesund.

Høsttur i Jotunheimen 2005

Storfossen i Geiranger der man kan gå under fossen.

30/8 - Dro hjemmefra tirsdag ettermiddag og tok inn på Geiranger camping. Gikk kveldstur utover stranda og såg de fyrte salutten når turistskipet Ocean dro.

31/8 - Neste dag kjørte vi opp til Flydalsjuvet, parkerte bilen - gikk ut til Vesterås og videre ca 1 times gange opp til Storfossen. På returen gikk vi forbi Vesterås og videre utover fjellet til et utsiktspunkt som heter Løsta. Fantastisk utsikt over fjorden og Ørnesvingene.

Vi dro så videre og overnattet på en rasteplass ved Polfoss. Da vi fortsatte dagen etter, oppdaget vi at det var kommet en ny flott rasteplass med toalett og kiosk bare 2 km lenger nede.

1/9 - Vi kjørte nå opp til Spiterstulen og tok en 3 timers tur innover i Jotunheimen. På returen plukket vi op to heikende damer som hadde gått helt fra Glitterheim (ca 8 timer), de fikk sitte på til Lom der de skulle ta nattbussen til Oslo.

Det var nå tid for å finne ny overnattingsplass, og det endte med at vi dro opp til den fine rasteplassen ved Dønfoss som vi fant tidligere på dagen.

På Bessegga - Gjende i bakgrunnen.

2/9 - Hovedmålet for høstturen var å gå Bessegga hvis været tillot det. Vi kjørte derfor nå inn til Gjendesheim for neste dag å ta båten til Memurubu. Vi gikk tidlig til køys for første båten gikk kl 0600. Da vi våknet var det allerede lang kø, så vi kom ikke med før neste båt kl 0900.

Turen over Gjende tok ca 40 min. Vi fikk en fin tur over egga. Det bratteste og mest luftige partiet var nok på grensa for Astrid og Simba, men ved hjelp av alle 4 gikk det bra for begge to.

Vi brukte 7,5 timer og den eneste timen som var kjedelig var den høyeste partiet på ruta før nedstigningen begynnte.

3/9 - Etter grundig uttøyning for å hindre støle bein neste dag, startet vi kjøreturen ned til Lom der vi overnattet på parkeringsplassen i sentrum.

Det ble pizza og fotballkamp på puben, Norge - Slovenia 3-2. Neste dag var det hjemreise via Geiranger der vi tok en pause på 2-3 timer.

Årets bobilsesong var slutt med 33 overnattinger og 6200 km landeveg.