Fra naturstien på Bud

Påska 2019

Det nye bobilåret begynnte med en tur til campingplassen på Bud sammen med Anita og Bjørn. De reiste i egen privatbil og leide hytte på campingplassen.

Anita i rorbumiljøet på Bud.

Mai-tur til Florø

Strålende langtidsvarsellangtidsvarsel og det faktum at AAFK skulle spille 2-rund kamp i Florø var grunn god nok for turen.

Første overnatting var på ei kai ved Nupen utenfor Larsnes med fin havutsikt. Dagen etter tok vi ferga fra Larsnes til Åram og kjørte Hakallestranda til Fiskåbygda - ei ny og positiv erfaring. Ved Sandvik tok vi en 2-3 timers pause ved ei stor og fin sandstrand.

På strekninga mellom Isane og Svelgen ble det pause på Myklebustsætra som har vært i drift helt til i år - ifølge en lokal syklist.

I Florø tok vi inn på Krokane camping som ligger et par km fra sentrun, det ble to overnattinger på denne natursskjønne campingplassen.

Etter kampen som AAFK vant 1-0 startet vi på hjemturen, kjørte et par timer og overnattet på Utvikfjellet. Nå hadde været slått  om så dagens mål var hytta etter en kaffipause på den fine rasteplassen på Kviven.

På campingplassen Krokane i Florø

Langnes camping i Grong - bildet ytes ikke full retferdighet uten duften av syrenene i bakgrunnen.

Sommerturen nordover.

16/6.

Vi startet fra hytta med Molde som første mål, her tok vi pause for å se AAFK i bortekamp mot HAMKAM på TV.

Etter kampen fortsatte vi i fint kjørevær og stoppet ikke før vi kom til Orkanger, der vi overnattet på parkeringsplassen til ELKJØP,

17/6.

Været var perfekt for kjøring - overskyet men oppholdsvær, så det ble en lang dagsetappe også denne dagen, som endte på Langnes camping i Grong,

Vel framme klarnet det opp og vi fikk en perfekt kveld omgitt av nederlendere.

Leka er Norges geologiske nasjonalmonument med en helt egenartet natur.

18/6.

Et av delmålene med turen var øya Leka på grensa mellom Nordtrøndelag og Nordland og for å få mest mulig ut av den fine dagen ble det tidlig start.

Vi var heldige med fergeavgangen og fikk bare en times venting. Vi startet med en rundtur på øya og fant et sted på nordsida med fantastisk havutsikt og der det låg til rette for en fin solnedgang. Etter at rundturen var unnagjort, dro vi tilbake til stedet der vi også overnattet og fikk en praktfull solnedgang.

19/6.

Før vi forlot øya tok vi en totimers fottur i et fint tilrettelagt turområde der vi blant annet besøte ei turisthytte bygget av fjørestein.

I Brønnøysund skulle det være en bobilplass i sentrum som var målet for dagen. Det viste seg at den var nedlagt og skulle flyttes, så det ble bare en pause i den fine havna før vi dro videre.

Dagen endte på fergekaia på Horn mellom Brønnøysund og Sandnessjøen, der vi også fikk med oss en fin solnedgang.

Steinhytta på Leka

Solnedgang på Leka.

20/6.

Vi fant ut at Sandnessjøen var et passende mål for dagen. Det fine været var nå slutt og framme i Sandnessjøen var langtidsvarselet var så dårlig at det ikke fristet å fortsette langs kystveien. Vi valgte derfor å benytte E6 resten av turen til Bodø og heller ta kystveien på returen. Dagen endte på campingplassen i Mo i rana.

21-22/6.

Vi hadde plukket ut Rognan som neste bestemmelsested, her hadde vi hatt et fint opphold på forrige nordlandstur. Men vel fremme var været så trist at det fristet ikke å stoppe. Vi fortsatte derfor til Fauske der vi fant en veldig fin bobilplass i sentrum.

Etter litt plunder med å få åpnet den ubetjente bommen fant vi oss en plass her og likte oss så godt at det ble to overnattinger.

Havna i Brønnøysund. Det skulle ligge en bobilcamp her, men den var nedlagt og skulle flyttes. Det var imidlertid så fint her at vi tok dagens langpause her.

23/6.

Fra Fauske var det ikke lange stykket til Bodø som var neste stoppested og nå var det Sankthans. Etter mye leiting etter et egnet overnattingssted, endte vi på Bodøsjøen camping som ligger ved flyplassen.

Like ved campingplassen var det et nyåpnet museum som var bodøværingenes samlingssted på Sankthans og her strømmet det til en masse folk og feiret dagen i det sure været.

24/6.

Ny dag med gråvær. heller ikke langtidsvarselet var lystig lesning, en viktig avgjørelse ble derfor tatt. Vi snudde "nesen" sydover igjefor å gjenfinne fineværet.

Det ble en lang biltur som endte på en fin rasteplass ved Sjonafjorden som vi har benyttet to ganger tidligere. Her er det lagt til rette for fisking fra berga. Det ble iikke fisk denne gangen, men ved hjelp av fisk fra fryseren ble det likevel fiskesuppe.

Rasteplassen ved Sjonafjorden.

25/6.

Også denne dagen måtte vi ta en viktig avgjørelse, skulle vi fortsette sydover eller skulle vi dra til øya Dønna som var et av delmålene for turen.

Vi var lovet fint værdenne dagen og dermed ble det Dønna. Vi ville forsøke å finne oss en overnattingsplass på nordsida av øya for å nyte solnedgangen, men etter mye kjøring gav vi opp og etter en lang lunchpause på ei svær øyr det Perry fikk bade og trimme med løpeturer, forlot vi øya.

Etter ev veldig lang dag på landevien med hele fire ferger endte vi på fergekaia på Horn, der vi hadde overnattet også på turen nordover.

Lunchpause på Dønna.

26/6.

Vi våknet til gråvær og jakta på bedre vær endte på campingplassen i Namsos.

Det som var viktig denne dagen, var at vi fant en plass med gode TV-forhold, for AAFK skulle spill 4-runde kamp mot Rosenborg - og for en kamp det ble !

27/6.

Ny dag med gråvær, så det var bare å fortsette jakta på bedre vær, og i følge Yr var det mot syd.

En lang dag i bilen endte på Oppdal der vi fant en bobilcamp i sentrum drevet av Oppdal tristhotell med tilgang til hotellets fasiliteter.

Mageli camping - det har vært en hard ferie !

28/6.

Yr viste at Gudbrandsdalen var løsningen på værprobleemene og dermed satte vi kursen sydover igjen og endte på Mageli  camping  med varmt og fint vær.

29/6.

Samme fine været, så det ble en ny dag på Mageli camping.

• Strandliv på Mageli camping.

• Naturens fantasiprodukt på Mageli camping

Bobilcampen på Hamar.

30/6.

Det ble enda en dag på Magali med tur på pilgrimsstien.

1/7.

Etter tre fine dager på Magali, fortsatte jakta på sola, og den endte på bobilcampen i Hamar som liigger i småbåthavna i gåavstand fra sentrum.

Hoppbakken i Lillehammer.

2/7.

Det var tid for å begynne på hjemvei og som mange ganger før ble det en overnatting på parkeringsplassen til hoppbaken i Lillehammer, og her var det nå mange bobiler som overnattet - de fleste tyske.

3/7.

Nå var det dårlige værmeldinger i "alle retninger", så det var bare å sette ursen hjemover.

Vi valgte å kjøre om Lom og Geiranger og derfor ble turens siste overnatting på parkeringsplassen ved stavkirka i Lom og som vanlig vrimlet det med japanere som tok bilder av kirka.

Sommerturen 2019 var over og det som ble husket best, var jakta på sol og varme og at AAFK sendte Molde og Rosenborg ut av cupen.