Sommerturen 2018

Førsteprioritet for turen var Nordnorge, nummer 2 var kysten nedover mot Sørlandet. Langtidsvarslet ville det imidlertid annerledes, så nå har vi startet på vegen mot Østlandet med ønske om å fortsette til Sørlandet og Vestlandskysten om været er sammarbeidsvillig.

18/6.

Første etappe gikk til Geiranger, lenger kom vi ikke da det var viktige kamper i VM som vi måtte ha med. Småregn i Geiranger men brukbar temperatur.

19/6.

Fra Geiranger gikk turen over fjellet i sludd, men etter hvert ble det lettere vær og på Lom ble det rast med solgløtt. Det var meldt storm i fjellet og Valdresflya ble derfor kuttet ut til fordel for Lillehammer. På Lillehammer kjørte vi opp til Lysgårdsbakken der vi villcampet sammen med 10/12 andere bobiler i sol og fint vær.

Lillehammer sett fra Lysgårdsbakken

20/6.

Ut i fra værmeldingene hadde vi nå to valg. Bli på Lillehammer en dag til eller dra østover mot Kongsvinger, det siste ble valgt og vi havnet på Sigernessjøen familiecamping utenfor Kongsvinger etter først å ha tatt en "svipptur" innom Sverige.

21-22/6.

Fra Kongsvinger gikk turen til Hovsæter i Oslo. Vi fant oss en brukbar plass på gjesteparkeringa og her blir det et par dager med pendling mellom bilen og leiligheita til Wenche.

23/6.- Sankthans

Vi dro fra Hovsæter til Sjølyst bobilcamp, var heldig og fikk en av de siste plassene. Det ble  sykkeltur på fine sykkelstier til sentrum. På kvelden syklet vi inn for å se vm-kampen mellom Sverige og Tyskland på Kontraskjæret, og i det vi passerte Aker brygge traff vi på Kariann og gubben - utrolig sammentreff -  og ble med dem ned på båten som de hadde liggende ved Aker brygge. Her hadde vi "orketerplass" til bålet på en flåte med masse tilskuere langs land . Vi ble følgelig for sen til å komme inn på Kontraskjæret, men vi traff Sylvi og Åge og fant oss en fotballpub, så vi fikk se den dramatiske kampen - koselig sankthanskveld.

Middagsforberedelser på Sjølyst bobilcamp.

24/6.

Det ble en ny dag på Sjølyst bobilcamp. Etter frokost hadde vi en en 3-timers fottur på stiene på Bygdøy med lunsj på Lanternen.

På kvelden syklet Astrid til sentrum for å treffe Amalie, mens jeg og Perry ble"hjemme" for å se fotball påTV.

Blåskjellslunsj på Lanternen på Bygdøy.

25/6.

Tilbake på Omlistranda utemfor Stavern, på samme oppstillingsplass som for to år siden. Det ble for mye støy på Sjølyst og Omlistranda var neste mål på turen og her blir vi nok noen dager hvis været holder..

Bildet nedenfor ble tatt i juni 2016, dagen før Astrid havnet på Ullevoll sykehus, og nå står vi her igjen i et fantastisk varmt og fint vær.

Omlistranda juni 2016

26/6.

Dagens trim var fottur langs kyststien til Helgeroa. På vegen passerte vi kulisser til Nesjarspelet som oppføres om noen dager. Det er til minne om slaget ved Nesjar som fant sted i år 1016.

Kulisser til Nesjarspelet.

Helgeroa er pyntet for sommeren

27/6.

Det ble  dagstur til Stavern (16 km).. Her var det marked , men handlingen begrenset seg til Napoleonskake, ostekake og kaffi på en gatekafe.

Sjektehavna i Stavern.

28/6.

Siste dag på Omlistranda denne gang. Det ble en ny fottur til Helgeroa med romrosin på en av utekafeene. Perry benyttet andledningen til å bade på flere av strendene underveis men vi "voksne" holdt oss på land. Senere på dagen ble imidlertid fristelsen for stor og også Astrid havnet i vannet.

En av de fire badestrendene som tilhører Omlistranda camping.

Årets første bad for Astrid.